A kiválasztott változat és az aktuális verzió közötti különbségek a következők.
Előző változat mindkét oldalon Előző változat Következő változat | Előző változat | ||
2015_03_marc [2015/03/11 13:27] bavegh [Felsőpakonyi Agora] |
2015_03_marc [2018/05/03 12:00] (aktuális) |
||
---|---|---|---|
Sor 193: | Sor 193: | ||
Az elmúlt hónapban a hitoktatásról szólt az írásom, de még most is ezt a témát szeretném folytatni.\\ | Az elmúlt hónapban a hitoktatásról szólt az írásom, de még most is ezt a témát szeretném folytatni.\\ | ||
Azért is fontos ez a téma, mert a hit oktatásának ez az ága egyre fontosabbá válik. Ugyanis az elmúlt egyházüldöző korban sokszor nem volt lehetőség,hogy valaki gyermekkorában megismerkedhessék a hittel. Emlékszem l983-ban egy Nógrád megyei faluban az iskola igazgató nem engedte az iskolai hittanra az iskolai takarítónő gyermekét, mondván, hogy ő a munka adója. Természetesen olyan is volt, hogy valaki lustaságból, érdeklődés hiányában nem foglalkozott ezzel a dologgal. Később pedig az élet tapasztalatai és sok egyéb mégis kívánatossá tették a hit megismerését. Minden évben van innen-onnan egy közel 10 vagy annál több ember, akit felnőttként kell tanítani és előkészíteni valamely szentség felvételére. Gyálon-Felsőpakonyon összeadva az itt töltött éveimet, ez kb. 250 személyt jelent.\\ | Azért is fontos ez a téma, mert a hit oktatásának ez az ága egyre fontosabbá válik. Ugyanis az elmúlt egyházüldöző korban sokszor nem volt lehetőség,hogy valaki gyermekkorában megismerkedhessék a hittel. Emlékszem l983-ban egy Nógrád megyei faluban az iskola igazgató nem engedte az iskolai hittanra az iskolai takarítónő gyermekét, mondván, hogy ő a munka adója. Természetesen olyan is volt, hogy valaki lustaságból, érdeklődés hiányában nem foglalkozott ezzel a dologgal. Később pedig az élet tapasztalatai és sok egyéb mégis kívánatossá tették a hit megismerését. Minden évben van innen-onnan egy közel 10 vagy annál több ember, akit felnőttként kell tanítani és előkészíteni valamely szentség felvételére. Gyálon-Felsőpakonyon összeadva az itt töltött éveimet, ez kb. 250 személyt jelent.\\ | ||
- | A hittankönyv, amelyből tanuljunk évek óta: A hitünk és életünk c. könyv. Ezt a könyvet néhány szóban ismertetném.\\ | + | A hittankönyv, amelyből tanulunk évek óta: A hitünk és életünk c. könyv. Ezt a könyvet néhány szóban ismertetném.\\ |
Arról szól, amiről a címe. Az első fejezet a hitről szól. Van néhány lecke az elején, ami amolyan érdeklődés felkeltő. Különös dolog az élet, Lehetünk-e boldogok, Miért nem hisz minden ember? \\ | Arról szól, amiről a címe. Az első fejezet a hitről szól. Van néhány lecke az elején, ami amolyan érdeklődés felkeltő. Különös dolog az élet, Lehetünk-e boldogok, Miért nem hisz minden ember? \\ | ||
- | Ezután jön a válasz: Gondolkodjunk , van-e Isten. Itt szépen ismerteti a könyv világ vallásait. Nagyon figyelemre méltó, hogy egy katolikus hittan könyvben becsületesen benne van mindenféle pagoda, mecset és zsinagóga fényképe és ismertetése. Benne van Mohamed és Buddha alakjának az ismertetése.\\ | + | Ezután jön a válasz: Gondolkodjunk , van-e Isten. Itt szépen ismerteti a könyv a világ vallásait. Nagyon figyelemre méltó, hogy egy katolikus hittan könyvben becsületesen benne van mindenféle pagoda, mecset és zsinagóga fényképe és ismertetése. Benne van Mohamed és Buddha alakjának az ismertetése.\\ |
- | A továbbiakban néhány lecke szól arról, hogy Isten szólt az emberekhez a próféták által. Általában álmok és látomások alapján érintkezett az Isten az emberekkel. Mindig igazolta őket egy csodajel által. Így szerzünk tudományt az ószövetségi biblia keletkezéséről. Fontos átgondolni a Biblia első oldalait is, hogy mit jelet a teremtés történet. Ez például egy tanító elbeszélés. Nem kell azt gondolni, hogy mindent szó szerint kell venni a bibliai történetek közül. Nagyon sok a jelképes szó és elbeszélés. Ennek az értelmét fontos megfejteni és hinni.\\ | + | A továbbiakban néhány lecke szól arról, hogy Isten szólt az emberekhez a próféták által. Általában álmok és látomások alapján érintkezett az Isten az emberekkel. Mindig igazolta őket egy csodajel által. Így szerzünk tudomást az ószövetségi biblia keletkezéséről. Fontos átgondolni a Biblia első oldalait is, hogy mit jelet a teremtés történet. Ez például egy tanító elbeszélés. Nem kell azt gondolni, hogy mindent szó szerint kell venni a bibliai történetek közül. Nagyon sok a jelképes szó és elbeszélés. Ennek az értelmét fontos megfejteni és hinni.\\ |
- | A következő fejezet arról szól, Akit az Atya küldött, vagyis Jézus Krisztusról. Hogy kezdődött, mi az Atya és Jézus terve, mi volt az akkori idők történelmi és földrajzi helyzete? Nevezetesen a zsidók országa a Római Birodalom része volt. Ez az idő a birodalomban egy béke idő volt és nagyon alkalmas volt a Jézustól kapott örömhír tovább adására. Egységes volt a birodalom nyelve, jó volt a közlekedés, egységes volt a pénz, és így könnyen jöttek- mentek az emberek és könnyen elter5jesztették Jézus örömhírét. \\ | + | A következő fejezet arról szól, Akit az Atya küldött, vagyis Jézus Krisztusról. A kezdetekről, mi az Atya és Jézus terve, mi volt az akkori idők történelmi és földrajzi helyzete? Nevezetesen a zsidók országa a Római Birodalom része volt. Ez az idő a birodalomban egy béke idő volt és nagyon alkalmas volt a Jézustól kapott örömhír tovább adására. Egységes volt a birodalom nyelve, jó volt a közlekedés, egységes volt a pénz, és így könnyen jöttek- mentek az emberek és könnyen elterjesztették Jézus örömhírét. \\ |
- | Ez az örömhír nem más, mint hogy Isten szereti az embert. Ezért küldte hozzá a Fiát. A Jézus kereszthalálában nem azt kell nézni, hogy mi megöltük őt, hanem, hogy Ő a végső útig megmutatta az oda adását. Ez lenne a krisztusi életeszmény: másokért élő életet élni.\\ | + | Ez az örömhír nem más, mint hogy Isten szereti az embert. Ezért küldte hozzá a Fiát. A Jézus kereszthalálában nem azt kell nézni, hogy mi megöltük őt, hanem, hogy Ő a végső útig megmutatta az odaadását. Ez lenne a krisztusi életeszmény: másokért élő életet élni.\\ |
Nyilván fontos fejezet az is, ahol Jézus feltámadását tárgyaljuk, mert ez istenségének legfőbb bizonyítéka. Ezt az eseményt nem látta senki, mert természet feletti esemény. Viszont Jézus 40 napon át megjelent övéi között, ezzel bizonyította, hogy él. | Nyilván fontos fejezet az is, ahol Jézus feltámadását tárgyaljuk, mert ez istenségének legfőbb bizonyítéka. Ezt az eseményt nem látta senki, mert természet feletti esemény. Viszont Jézus 40 napon át megjelent övéi között, ezzel bizonyította, hogy él. | ||
Sor 204: | Sor 204: | ||
A tízparancsolat természet törvény, annak is van róla tudomása, akinek sohasem tanították, hiszen a szívébe van írva. Ez nem azt jelenti, hogy könnyű megvalósítani. A mai élet bizony sok megpróbáltatást hoz ezzel kapcsolatban. Mégis mindenki érzi, hogy az lenne a legszebb az emberi életben, ha pl. senki sem lopna, nem hazudna, és meg lehetne bízni egymásban.\\ | A tízparancsolat természet törvény, annak is van róla tudomása, akinek sohasem tanították, hiszen a szívébe van írva. Ez nem azt jelenti, hogy könnyű megvalósítani. A mai élet bizony sok megpróbáltatást hoz ezzel kapcsolatban. Mégis mindenki érzi, hogy az lenne a legszebb az emberi életben, ha pl. senki sem lopna, nem hazudna, és meg lehetne bízni egymásban.\\ | ||
A szentségeket Jézus adta az emberiségnek. Minden szentség alapító szavai benne vannak a Bibliában. A szentségek az úgynevezett emberi életfordulókon adnak jelentés segítséget. Ezek az életforduló: a születés, a jó és rossz megkülönböztetésének ideje, a nagykorúvá válás, a barátok megszerzésének ideje, a házasság kötésnek ideje, a hivatás választás ideje. Eszerint van keresztelés, bűnbocsánat szentsége, bérmálás, Oltáriszentség, házasság, papság szentsége. Ezeknek a vétele és megtapasztalása a templomi szertartásokon lehetséges. Egy következő cikk majd a felnőttek templomi szertartásaival foglalkozik. Mára elégedjünk meg ennyi dolog ismertetésével. \\ | A szentségeket Jézus adta az emberiségnek. Minden szentség alapító szavai benne vannak a Bibliában. A szentségek az úgynevezett emberi életfordulókon adnak jelentés segítséget. Ezek az életforduló: a születés, a jó és rossz megkülönböztetésének ideje, a nagykorúvá válás, a barátok megszerzésének ideje, a házasság kötésnek ideje, a hivatás választás ideje. Eszerint van keresztelés, bűnbocsánat szentsége, bérmálás, Oltáriszentség, házasság, papság szentsége. Ezeknek a vétele és megtapasztalása a templomi szertartásokon lehetséges. Egy következő cikk majd a felnőttek templomi szertartásaival foglalkozik. Mára elégedjünk meg ennyi dolog ismertetésével. \\ | ||
- | Ehhez az íráshoz csatolok egy fiatal leány vallomását, aki érettségizett személy, adminisztratív munkakörben dolgozik, és most készül a keresztelésére.\\ | + | Ehhez az íráshoz csatolom egy fiatal leány vallomását, aki érettségizett személy, adminisztratív munkakörben dolgozik, és most készül a keresztelésére.\\ |
- | Amikor megszülettem a szüleim nem kereszteltek meg , úgy gondolták , ha majd felnőtté válok Én dönthetek erről. Az élet úgy hozta, hogy most 25 évesen úgy döntöttem , szeretnék megkeresztelkedni, ennek oka, hogy valakihez fordulnom kell , akiben hiszek akit tisztelek, akinek elmondhatom minden fájdalmamat. Én ezt az utat választottam. Istenhez fordultam. Eljárok Hittan órára amiket nagyon szeretek, Gábor atya számomra nagyon sok feltöltődést, tudást ad át, minden óra izgalmas, és nagyon tanulságos. Sajnos Én is nagyon keveset tudtam Istenről és a körülötte lévő dolgokról, sok kérdés volt bennem , amire a könyv választ ad. Félve vágtam bele, hogy vajon milyen lesz egy óra? Milyen lesz a Mise? Hogy ide tartozom e? Ma már azt mondhatom , ennél jobb döntést soha nem hozhattam volna. | + | Amikor megszülettem a szüleim nem kereszteltek meg , úgy gondolták , ha majd felnőtté válok Én dönthetek erről. Az élet úgy hozta, hogy most 25 évesen úgy döntöttem , szeretnék megkeresztelkedni, ennek oka, hogy valakihez fordulnom kell , akiben hiszek, akit tisztelek, akinek elmondhatom minden fájdalmamat. Én ezt az utat választottam. Istenhez fordultam. Eljárok Hittan órára amiket nagyon szeretek. Gábor atya számomra nagyon sok feltöltődést, tudást ad át, minden óra izgalmas, és nagyon tanulságos. Sajnos, Én is nagyon keveset tudtam Istenről és a körülötte lévő dolgokról. Sok kérdés volt bennem , amire a könyv választ ad. Félve vágtam bele, hogy vajon milyen lesz egy óra? Milyen lesz a Mise? Hogy ide tartozom e? Ma már azt mondhatom , ennél jobb döntést soha nem hozhattam volna. |
//Hefler Gábor plébános// | //Hefler Gábor plébános// | ||
Sor 243: | Sor 243: | ||
===== Ha itt lettél volna! ===== | ===== Ha itt lettél volna! ===== | ||
- | Nagyon jó felnőtt biblia órákon vehetünk részt, minden második hét keddjén, Fekete Roland atya előadását hallgatva. Sokat lehet tanulni, olyan doldokat, amit egyénileg talán nem értenénk meg a szentírásból.\\ | + | Nagyon jó felnőtt biblia órákon vehetünk részt minden második hét keddjén, Fekete Roland atya előadását hallgatva. Sokat lehet tanulni, olyan dolgokat, amit egyénileg talán nem értenénk meg a szentírásból.\\ |
Közösen megbeszéljük a felvetődő kérdéseket. Mindig az aktuális ünnepre hangolódva vannak az órák. Most is a nagyböjti gondolatok és az ünnepre való készülődés a téma. Néhány gondolatot közzé teszek az órákból.\\ | Közösen megbeszéljük a felvetődő kérdéseket. Mindig az aktuális ünnepre hangolódva vannak az órák. Most is a nagyböjti gondolatok és az ünnepre való készülődés a téma. Néhány gondolatot közzé teszek az órákból.\\ | ||
Február, március igazán az elcsendesedés hónapja. Kicsit visszafogott a keresztény ember. Fontos a lelki megtisztulás, amihez a csend az igazán kedvező. A nagyböjt személyes életünkben is a lelki megtisztulás ideje. Az Úristen a térben és az időben belép történelmünkbe. Sok időt tölt tanítványaival, a kiválasztottakkal. Tanítja és felszólítja őket, " KÖVESS ENGEM"!\\ | Február, március igazán az elcsendesedés hónapja. Kicsit visszafogott a keresztény ember. Fontos a lelki megtisztulás, amihez a csend az igazán kedvező. A nagyböjt személyes életünkben is a lelki megtisztulás ideje. Az Úristen a térben és az időben belép történelmünkbe. Sok időt tölt tanítványaival, a kiválasztottakkal. Tanítja és felszólítja őket, " KÖVESS ENGEM"!\\ |