Felhasználói eszközök

Eszközök a webhelyen


2021_02_feb

Különbségek

A kiválasztott változat és az aktuális verzió közötti különbségek a következők.

Összehasonlító nézet linkje

Előző változat mindkét oldalon Előző változat
Következő változat
Előző változat
2021_02_feb [2021/02/11 18:40]
sfmarta [JANUÁRI FJE HÍRADÓ]
2021_02_feb [2021/02/12 12:13] (aktuális)
kadar.rozalia [Leltározás a könyvtárban]
Sor 131: Sor 131:
 A hittant 2013-ban vezették be az iskolai tantervbe az órarend részeként. Első évben az elsősök és az ötödikesek tanulhatták tantárgyként,​ majd felmenő rendszerben a 2016 –2017-es tanévre már az általános iskola minden osztályában választható tantárgy lett. A szülő és a gyermek eldöntheti,​ hogy erkölcstant vagy hittant fog tanulni. Most, hogy vége lett az első félévnek, és hála Istennek, az általános iskolákban a pandémia ellenére is folyt az oktatás, felkérem Himinec Nándor lelkész urat, válaszoljon néhány kérdésre, hogy betekintést nyerjünk a hittanoktatás berkeibe. A hittant 2013-ban vezették be az iskolai tantervbe az órarend részeként. Első évben az elsősök és az ötödikesek tanulhatták tantárgyként,​ majd felmenő rendszerben a 2016 –2017-es tanévre már az általános iskola minden osztályában választható tantárgy lett. A szülő és a gyermek eldöntheti,​ hogy erkölcstant vagy hittant fog tanulni. Most, hogy vége lett az első félévnek, és hála Istennek, az általános iskolákban a pandémia ellenére is folyt az oktatás, felkérem Himinec Nándor lelkész urat, válaszoljon néhány kérdésre, hogy betekintést nyerjünk a hittanoktatás berkeibe.
  
-K. R: Az első kérdésem személyes jellegű. Ha jól tudom, lelkész úr még tanul. Milyen érzés a tanteremben a másik oldalon, a hallgatósággal szemben állni?+K. R:  Az első kérdésem személyes jellegű. Ha jól tudom, lelkész úr még tanul. Milyen érzés a tanteremben a másik oldalon, a hallgatósággal szemben állni?
  
-H. N.: Szeptemberben a tanév kezdetén egészen különös érzés volt nem a hallgatóság körében ülni az órákon, mivel innentől kezdve én voltam az, akinek érdekessé,​ élménydússá,​ és izgalmassá kellett tennem az órát. Hála az Úrnak, a teológián több alkalmunk is volt ezt a gyakorlatban megélni. Azonban, a gyakorlatok során biztosítva volt a szaktanár jelenléte. Csodálatos érzés az, h<font inherit/​inherit;;#​e74c3c;;​inherit>​ogy ​az Isten engem használ</​font> ​a gyermekek között. Nagyon fontosnak tartom, hogy már fiatal korban megismerjék az Istent a gyerekek, hiszen ez egész életükre irányt és célt mutat.+H. N.: Szeptemberben a tanév kezdetén egészen különös érzés volt nem a hallgatóság körében ülni az órákon, mivel innentől kezdve én voltam az, akinek érdekessé,​ élménydússá,​ és izgalmassá kellett tennem az órát. Hála az Úrnak, a teológián több alkalmunk is volt ezt a gyakorlatban megélni. Azonban, a gyakorlatok során biztosítva volt a szaktanár jelenléte. Csodálatos érzés az, hogy az Isten engem használ a gyermekek között. Nagyon fontosnak tartom, hogy már fiatal korban megismerjék az Istent a gyerekek, hiszen ez egész életükre irányt és célt mutat.
  
 K. R.: Milyen az érdeklődés Felsőpakonyon a református hittan iránt? Hány osztályban hány gyerek tanul? K. R.: Milyen az érdeklődés Felsőpakonyon a református hittan iránt? Hány osztályban hány gyerek tanul?
  
-H. N.: A Felsőpakonyi Általános iskolában ebben a tanévben összesen 66 diák vesz részt a református hittanórán. Osztályokra lebontva eléggé vegyes létszám mutatkozik. Van olyan évfolyam, ahol 2 diák van, egy másik évfolyamon pedig 17. A többi évfolyamot tekintve ezek között változik a tanulók száma. A gyerekek nyitottak és érdeklődőek,​ szívesen vesznek részt az órákon. Véleményem szerint a tanulók élvezik a hittan órákat, igyekszem minél közvetlenebb és bizalmi kapcsolatot kialakítani az osztályokkal. Így nemcsak az adott óra anyagáról,​ hanem más, életfontosságú dolgokról is beszélgetünk.+H. N.:  A Felsőpakonyi Általános iskolában ebben a tanévben összesen 66 diák vesz részt a református hittanórán. Osztályokra lebontva eléggé vegyes létszám mutatkozik. Van olyan évfolyam, ahol 2 diák van, egy másik évfolyamon pedig 17. A többi évfolyamot tekintve ezek között változik a tanulók száma. A gyerekek nyitottak és érdeklődőek,​ szívesen vesznek részt az órákon. Véleményem szerint a tanulók élvezik a hittan órákat, igyekszem minél közvetlenebb és bizalmi kapcsolatot kialakítani az osztályokkal. Így nemcsak az adott óra anyagáról,​ hanem más, életfontosságú dolgokról is beszélgetünk.
  
-K. R.: A hittanosok általában templomba járó családok gyermekei, mind reformátusok?​+K. R.:  A hittanosok általában templomba járó családok gyermekei, mind reformátusok?​
  
-H. N.:Nem minden gyerek református,​ és nem minden református diák szülei mondhatóak aktív gyülekezeti tagnak. De ez nem is feltétele a hittan oktatásban való részvételnek. Én, személy szerint, minden tanulóért hálás vagyok, aki a református hittanra jár. Hiszem azt, hogy amit az órákon megtanulnak,​ azzal otthon a szüleiket is építik lelkileg.+H. N.: Nem minden gyerek református,​ és nem minden református diák szülei mondhatóak aktív gyülekezeti tagnak. De ez nem is feltétele a hittan oktatásban való részvételnek. Én, személy szerint, minden tanulóért hálás vagyok, aki a református hittanra jár. Hiszem azt, hogy amit az órákon megtanulnak,​ azzal otthon a szüleiket is építik lelkileg.
  
-K. R.:Milyen tanítási eszközök állnak rendelkezésre e tantárgy elsajátításához?​+K. R.: Milyen tanítási eszközök állnak rendelkezésre e tantárgy elsajátításához?​
  
-H. N.: A tankönyv nagy segítséget jelent a tanórák megtartásának a megtervezésében,​ illetve az iskola is biztosít technikai eszközöket,​ mint például vetítő és laptop. Ezekkel is színesebbé,​ érdekesebbé lehet tenni a tanórákat.+H. N.:  A tankönyv nagy segítséget jelent a tanórák megtartásának a megtervezésében,​ illetve az iskola is biztosít technikai eszközöket,​ mint például vetítő és laptop. Ezekkel is színesebbé,​ érdekesebbé lehet tenni a tanórákat.
  
 K. R.: Hogyan tudja tiszteletes úr érdekesebbé,​ élménydúsabbá tenni az órákat? K. R.: Hogyan tudja tiszteletes úr érdekesebbé,​ élménydúsabbá tenni az órákat?
  
-H. N. Azt kell, hogy mondjam, számomra az Istenről való beszéd mindig izgalmas volt. Kiemelten fontosnak tartom azt, hogy a gyerekek felé ezt koruknak és készségeiknek,​ képességeiknek megfelelő formában és módon közvetítsük. Ebben nagy segítséget nyújt egy játék vagy akár egy bibliai történet szituatív eljátszása. A figyelem felkeltése és fenntartása az egész órára vonatkozik. Lényeges számomra, hogy ne egyhangú, tankönyv szagú ismeretet kapjanak a gyerekek az órák során.+H. N.Azt kell, hogy mondjam, számomra az Istenről való beszéd mindig izgalmas volt. Kiemelten fontosnak tartom azt, hogy a gyerekek felé ezt koruknak és készségeiknek,​ képességeiknek megfelelő formában és módon közvetítsük. Ebben nagy segítséget nyújt egy játék vagy akár egy bibliai történet szituatív eljátszása. A figyelem felkeltése és fenntartása az egész órára vonatkozik. Lényeges számomra, hogy ne egyhangú, tankönyv szagú ismeretet kapjanak a gyerekek az órák során.
  
 K. R.: Mi az a többlet, amit a hittan az erkölcstannal szemben biztosít a gyermekek részére? K. R.: Mi az a többlet, amit a hittan az erkölcstannal szemben biztosít a gyermekek részére?
  
-H. N.: Úgy gondolom, a hittan nem pusztán többlet tudást ad a gyermek számára. A hittan az Istent, a Mindent, az élet lényegét kínálja a gyerekeknek. Tulajdonképpen ennek az órának nem a legmegfelelőbb definiálása a hit-tan. Hiszen a hitet nem lehet megtanulni. Fontos az ismeret a hithez, ezt már 6-7. osztályban tudatosítjuk a gyerekekkel. Szükséges,​ hogy megismerjék a Bibliát, megtanulják a történeteket,​ és tanuljanak arról kicsoda az Isten. De a hitet azt csak átélni és megélni lehet. Ebben a tekintetben a hittan óra egy magvetés, amely keretein belül az Istenről való tudást és bizonyságot elvetjük a gyerekek szívében annak a reménységnek a tudatában, hogy az Isten a kellő időben szárba szökkenti azt.+H. N.: Úgy gondolom, a hittan nem pusztán többlet tudást ad a gyermek számára. A hittan az Istent, a Mindent, az élet lényegét kínálja a gyerekeknek. Tulajdonképpen ennek az órának nem a legmegfelelőbb definiálása a hit-tan. Hiszen a hitet nem lehet megtanulni. Fontos az ismeret a hithez, ezt már 6-7. osztályban tudatosítjuk a gyerekekkel. Szükséges,​ hogy megismerjék a Bibliát, megtanulják a történeteket,​ és tanuljanak arról kicsoda az Isten. De a hitetazt csak átélni és megélni lehet. Ebben a tekintetben a hittan óra egy magvetés, amely keretein belül az Istenről való tudást és bizonyságot elvetjük a gyerekek szívében annak a reménységnek a tudatában, hogy az Isten a kellő időben szárba szökkenti azt.
  
 K. R.: Van-e hittanoktatás az óvodában? Hogyan lehet a kicsikhez szólni a Biblia nyelvén? K. R.: Van-e hittanoktatás az óvodában? Hogyan lehet a kicsikhez szólni a Biblia nyelvén?
Sor 162: Sor 162:
  
 **Kádár Rozália** **Kádár Rozália**
 +
 +
 ====== Könyvtár ====== ====== Könyvtár ======
  
-**NEM LESZ ANYAGUNKESETLEG ​LELTÁROZÁSRÓL…**+===== Leltározás a könyvtárban ===== 
 + 
 +Az új könyvtár átépítési és állomány kialakítási munkálatainak befejezése után alkalmasnak láttam az időt állományunk leltározására. A vírushelyzet miatt jelenleg úgysem látogatható a Szabó Magda Könyvtár és Közösségi Házígy nyugodtabb körülmények között és gyorsabban be tudtuk fejezni az állományellenőrzési munkát. ​jelenleg érvényben lévő könyvtári törvény alapján amúgy is esedékessé vált az időszaki leltározás elvégzése. 2021. január 19-től megkezdődött a dokumentumok egyenkénti adatbázisunkba való behasonlítása. Az állományellenőrzés 7 db dokumentum hiányát mutatta ki, ami nem tekinthető számottevőnek,​ és a könyvtári szabályzat ezt a hiány mennyiséget még bőven elfogadottnak tartja. 
 + 
 +Reméljük, a vírus miatti korlátozások most már hamarosan feloldásra kerülnek, és újra fogadhatjuk könyvtárunk és közösségi házunk látogatóit. Amint módunk és lehetőségünk nyílik rá, szeretnénk megtartani az új könyvtár hivatalos átadó ünnepségét. 
 + 
 +**Verró-Vida Nikoletta** intézményvezető 
 + 
 +kép 
 + 
 ====== Civil ====== ====== Civil ======
  
Sor 424: Sor 436:
 ===== Jelentős közlekedési fejlesztések az agglomerációban ===== ===== Jelentős közlekedési fejlesztések az agglomerációban =====
  
-Felsőpakonyról sokan ingáznak, akár naponta – munkába, iskolába – Budapestre. A felmérések alapján tízből három ember választja a tömegközlekedést,​ amikor az agglomerációból a fővárosba utazik. A fennmaradó kétharmaduk pedig autóba ül, s nem tudja elkerülni a dugókat. \\ +Felsőpakonyról sokan ingáznak, akár naponta – munkába, iskolába – Budapestre. A felmérések alapján tízből három ember választja a tömegközlekedést,​ amikor az agglomerációból a fővárosba utazik. A fennmaradó kétharmaduk pedig autóba ül, s nem tudja elkerülni a dugókat.\\ 
-Ebből a csapdahelyzetből javasol kiutat a – társadalmi egyeztetésen lévő – Budapesti Agglomerációs Vasúti Stratégia, amely átfogó hálózatfejlesztési koncepciót ad, s a dugóban álldogálás helyett szabaddá tesz évente 150 milliárd forintnyi munkaórát. Továbbá a rozsdás, ipari vágányok alatt hatalmas kihasználatlan területeket szabadíthat fel, és állíthat a város fejlődésének szolgálatába a Stratégia: minőségi terek, például új P + R & B + R parkolók, minőségi parkok, megszépülő,​ korszerű vasútállomások létrehozásával. Valamint ​azzal, hogy sűrűbben járnak majd a vonatok az Önök települései és a főváros között. \\ +Ebből a csapdahelyzetből javasol kiutat a – társadalmi egyeztetésen lévő – Budapesti Agglomerációs Vasúti Stratégia, amely átfogó hálózatfejlesztési koncepciót ad, s a dugóban álldogálás helyett szabaddá tesz évente 150 milliárd forintnyi munkaórát. Továbbá a rozsdás, ipari vágányok alatt hatalmas kihasználatlan területeket szabadíthat fel, és állíthat a város fejlődésének szolgálatába a Stratégia: minőségi terek, például új P + R & B + R parkolók, minőségi parkok, megszépülő,​ korszerű vasútállomások létrehozásával, valamint ​azzal, hogy sűrűbben járnak majd a vonatok az Önök települései és a főváros között.\\ 
-S hogy mindezeken túl még mit ad ez az agglomerációban élő polgárok számára? Nemcsak pénzt, hanem időt takaríthat meg az ingázóknak,​ akik többet lehetnek szeretteikkel,​ több idő jut pihenésre vagy az otthoni teendőkre. Amikor viszont munkába jönnek, nem kell órákat dugókban tölteniük,​ könnyen találhatnak helyet autóiknak a P + R & B + R parkolókban. \\ +S hogy mindezeken túl még mit ad ez az agglomerációban élő polgárok számára? Nemcsak pénzt, hanem időt takaríthat meg az ingázóknak,​ akik többet lehetnek szeretteikkel,​ több idő jut pihenésre vagy az otthoni teendőkre. Amikor viszont munkába jönnek, nem kell órákat dugókban tölteniük,​ könnyen találhatnak helyet autóiknak a P + R & B + R parkolókban.\\ 
-Az átfogó hálózatfejlesztési koncepció részleteit a **budapestvasut2040.hu/​** ​ oldal mutatja be. Az ott található interaktív térkép segítségével vasútvonalakra lebontva lehet megnézni a tervezett fejlesztést. \\+Az átfogó hálózatfejlesztési koncepció részleteit a **budapestvasut2040.hu/​** oldal mutatja be. Az ott található interaktív térkép segítségével vasútvonalakra lebontva lehet megnézni a tervezett fejlesztést.\\
 A Stratégiát bemutató kisfilm pedig az alábbi oldalon érhető el: **youtube.com/​watch?​v=RWJTinNx00Y&​feature=emb_logo** \\ A Stratégiát bemutató kisfilm pedig az alábbi oldalon érhető el: **youtube.com/​watch?​v=RWJTinNx00Y&​feature=emb_logo** \\
 A Budapesti Agglomerációs Vasúti Stratégiát február 4-én mutatta be Fürjes Balázs, Budapest és az agglomeráció fejlesztéséért felelős államtitkár,​ Vitézy Dávid, a kormányzati Budapest Fejlesztési Központ vezérigazgatója és Homolya Róbert, a MÁV elnök-vezérigazgatója. A Stratégiáról társadalmi egyeztetés indult, amely megelőzi a Kormány döntését,​ így a kérdőív kitöltésével mindenki elmondhatja véleményét,​ amelyek beépítésére van lehetőség. A Budapesti Agglomerációs Vasúti Stratégiát február 4-én mutatta be Fürjes Balázs, Budapest és az agglomeráció fejlesztéséért felelős államtitkár,​ Vitézy Dávid, a kormányzati Budapest Fejlesztési Központ vezérigazgatója és Homolya Róbert, a MÁV elnök-vezérigazgatója. A Stratégiáról társadalmi egyeztetés indult, amely megelőzi a Kormány döntését,​ így a kérdőív kitöltésével mindenki elmondhatja véleményét,​ amelyek beépítésére van lehetőség.
Sor 433: Sor 445:
 **A Stratégiáról** **A Stratégiáról**
  
-A Budapesti Agglomerációs Vasúti Stratégia az utóbbi 100 év legnagyobb vasútfejlesztéseit átfogó, a fővárost és agglomerációját érintő elővárosi kötöttpályás közlekedés – a MÁV elővárosi vasútvonalai és a hévvonalak – fejlesztéséről szóló dokumentum. Egy megújult, kibővült hálózaton színvonalas vasúti szolgáltatás jön létre, amely természetes,​ környezet- és klímabarát választást kínál a városba irányuló és a városon belüli utazás során egyaránt. \\+A Budapesti Agglomerációs Vasúti Stratégia az utóbbi 100 év legnagyobb vasútfejlesztéseit átfogó, a fővárost és agglomerációját érintő elővárosi kötöttpályás közlekedés – a MÁV elővárosi vasútvonalai és a hévvonalak – fejlesztéséről szóló dokumentum. Egy megújult, kibővült hálózaton színvonalas vasúti szolgáltatás jön létre, amely természetes,​ környezet- és klímabarát választást kínál a városba irányuló és a városon belüli utazás során egyaránt.\\
 A Stratégia legfőbb célkitűzése az elővárosi kötöttpályás közlekedés versenyképessé tétele. A jövőben nemcsak a mainál gyorsabban és kényelmesebben,​ hanem egységes bérlettel lehet majd utazni. A vonatok a mainál jóval sűrűbben járnának, a legforgalmasabb,​ fonódó szakaszokon néhány percenként követnék egymást. A megújult vonalakon legalább 3 metróvonal és számtalan úti cél lenne elérhető átszállás nélkül. A Stratégia legfőbb célkitűzése az elővárosi kötöttpályás közlekedés versenyképessé tétele. A jövőben nemcsak a mainál gyorsabban és kényelmesebben,​ hanem egységes bérlettel lehet majd utazni. A vonatok a mainál jóval sűrűbben járnának, a legforgalmasabb,​ fonódó szakaszokon néhány percenként követnék egymást. A megújult vonalakon legalább 3 metróvonal és számtalan úti cél lenne elérhető átszállás nélkül.
  
-**BFK Budapest Fejlesztési Központ Nonprofit Zrt. \\+**BFK Budapest Fejlesztési Központ Nonprofit Zrt.\\
 Kommunikációs Főigazgatóság tájékoztatója alapján** Kommunikációs Főigazgatóság tájékoztatója alapján**
  
2021_02_feb.1613065228.txt.gz · Utolsó módosítás: 2021/02/11 18:40 szerkesztette: sfmarta