A kiválasztott változat és az aktuális verzió közötti különbségek a következők.
Előző változat mindkét oldalon Előző változat Következő változat | Előző változat | ||
2021_02_feb [2021/02/11 22:04] sfmarta [Betekintés a felsőpakonyi református hittanoktatás berkeibe] |
2021_02_feb [2021/02/12 12:13] (aktuális) kadar.rozalia [Leltározás a könyvtárban] |
||
---|---|---|---|
Sor 131: | Sor 131: | ||
A hittant 2013-ban vezették be az iskolai tantervbe az órarend részeként. Első évben az elsősök és az ötödikesek tanulhatták tantárgyként, majd felmenő rendszerben a 2016 –2017-es tanévre már az általános iskola minden osztályában választható tantárgy lett. A szülő és a gyermek eldöntheti, hogy erkölcstant vagy hittant fog tanulni. Most, hogy vége lett az első félévnek, és hála Istennek, az általános iskolákban a pandémia ellenére is folyt az oktatás, felkérem Himinec Nándor lelkész urat, válaszoljon néhány kérdésre, hogy betekintést nyerjünk a hittanoktatás berkeibe. | A hittant 2013-ban vezették be az iskolai tantervbe az órarend részeként. Első évben az elsősök és az ötödikesek tanulhatták tantárgyként, majd felmenő rendszerben a 2016 –2017-es tanévre már az általános iskola minden osztályában választható tantárgy lett. A szülő és a gyermek eldöntheti, hogy erkölcstant vagy hittant fog tanulni. Most, hogy vége lett az első félévnek, és hála Istennek, az általános iskolákban a pandémia ellenére is folyt az oktatás, felkérem Himinec Nándor lelkész urat, válaszoljon néhány kérdésre, hogy betekintést nyerjünk a hittanoktatás berkeibe. | ||
- | K. R: Az első kérdésem személyes jellegű. Ha jól tudom, lelkész úr még tanul. Milyen érzés a tanteremben a másik oldalon, a hallgatósággal szemben állni? | + | K. R: Az első kérdésem személyes jellegű. Ha jól tudom, lelkész úr még tanul. Milyen érzés a tanteremben a másik oldalon, a hallgatósággal szemben állni? |
H. N.: Szeptemberben a tanév kezdetén egészen különös érzés volt nem a hallgatóság körében ülni az órákon, mivel innentől kezdve én voltam az, akinek érdekessé, élménydússá, és izgalmassá kellett tennem az órát. Hála az Úrnak, a teológián több alkalmunk is volt ezt a gyakorlatban megélni. Azonban, a gyakorlatok során biztosítva volt a szaktanár jelenléte. Csodálatos érzés az, hogy az Isten engem használ a gyermekek között. Nagyon fontosnak tartom, hogy már fiatal korban megismerjék az Istent a gyerekek, hiszen ez egész életükre irányt és célt mutat. | H. N.: Szeptemberben a tanév kezdetén egészen különös érzés volt nem a hallgatóság körében ülni az órákon, mivel innentől kezdve én voltam az, akinek érdekessé, élménydússá, és izgalmassá kellett tennem az órát. Hála az Úrnak, a teológián több alkalmunk is volt ezt a gyakorlatban megélni. Azonban, a gyakorlatok során biztosítva volt a szaktanár jelenléte. Csodálatos érzés az, hogy az Isten engem használ a gyermekek között. Nagyon fontosnak tartom, hogy már fiatal korban megismerjék az Istent a gyerekek, hiszen ez egész életükre irányt és célt mutat. | ||
Sor 137: | Sor 137: | ||
K. R.: Milyen az érdeklődés Felsőpakonyon a református hittan iránt? Hány osztályban hány gyerek tanul? | K. R.: Milyen az érdeklődés Felsőpakonyon a református hittan iránt? Hány osztályban hány gyerek tanul? | ||
- | H. N.: A Felsőpakonyi Általános iskolában ebben a tanévben összesen 66 diák vesz részt a református hittanórán. Osztályokra lebontva eléggé vegyes létszám mutatkozik. Van olyan évfolyam, ahol 2 diák van, egy másik évfolyamon pedig 17. A többi évfolyamot tekintve ezek között változik a tanulók száma. A gyerekek nyitottak és érdeklődőek, szívesen vesznek részt az órákon. Véleményem szerint a tanulók élvezik a hittan órákat, igyekszem minél közvetlenebb és bizalmi kapcsolatot kialakítani az osztályokkal. Így nemcsak az adott óra anyagáról, hanem más, életfontosságú dolgokról is beszélgetünk. | + | H. N.: A Felsőpakonyi Általános iskolában ebben a tanévben összesen 66 diák vesz részt a református hittanórán. Osztályokra lebontva eléggé vegyes létszám mutatkozik. Van olyan évfolyam, ahol 2 diák van, egy másik évfolyamon pedig 17. A többi évfolyamot tekintve ezek között változik a tanulók száma. A gyerekek nyitottak és érdeklődőek, szívesen vesznek részt az órákon. Véleményem szerint a tanulók élvezik a hittan órákat, igyekszem minél közvetlenebb és bizalmi kapcsolatot kialakítani az osztályokkal. Így nemcsak az adott óra anyagáról, hanem más, életfontosságú dolgokról is beszélgetünk. |
- | K. R.: A hittanosok általában templomba járó családok gyermekei, mind reformátusok? | + | K. R.: A hittanosok általában templomba járó családok gyermekei, mind reformátusok? |
- | H. N.:Nem minden gyerek református, és nem minden református diák szülei mondhatóak aktív gyülekezeti tagnak. De ez nem is feltétele a hittan oktatásban való részvételnek. Én, személy szerint, minden tanulóért hálás vagyok, aki a református hittanra jár. Hiszem azt, hogy amit az órákon megtanulnak, azzal otthon a szüleiket is építik lelkileg. | + | H. N.: Nem minden gyerek református, és nem minden református diák szülei mondhatóak aktív gyülekezeti tagnak. De ez nem is feltétele a hittan oktatásban való részvételnek. Én, személy szerint, minden tanulóért hálás vagyok, aki a református hittanra jár. Hiszem azt, hogy amit az órákon megtanulnak, azzal otthon a szüleiket is építik lelkileg. |
- | K. R.:Milyen tanítási eszközök állnak rendelkezésre e tantárgy elsajátításához? | + | K. R.: Milyen tanítási eszközök állnak rendelkezésre e tantárgy elsajátításához? |
- | H. N.: A tankönyv nagy segítséget jelent a tanórák megtartásának a megtervezésében, illetve az iskola is biztosít technikai eszközöket, mint például vetítő és laptop. Ezekkel is színesebbé, érdekesebbé lehet tenni a tanórákat. | + | H. N.: A tankönyv nagy segítséget jelent a tanórák megtartásának a megtervezésében, illetve az iskola is biztosít technikai eszközöket, mint például vetítő és laptop. Ezekkel is színesebbé, érdekesebbé lehet tenni a tanórákat. |
K. R.: Hogyan tudja tiszteletes úr érdekesebbé, élménydúsabbá tenni az órákat? | K. R.: Hogyan tudja tiszteletes úr érdekesebbé, élménydúsabbá tenni az órákat? | ||
- | H. N. Azt kell, hogy mondjam, számomra az Istenről való beszéd mindig izgalmas volt. Kiemelten fontosnak tartom azt, hogy a gyerekek felé ezt koruknak és készségeiknek, képességeiknek megfelelő formában és módon közvetítsük. Ebben nagy segítséget nyújt egy játék vagy akár egy bibliai történet szituatív eljátszása. A figyelem felkeltése és fenntartása az egész órára vonatkozik. Lényeges számomra, hogy ne egyhangú, tankönyv szagú ismeretet kapjanak a gyerekek az órák során. | + | H. N.: Azt kell, hogy mondjam, számomra az Istenről való beszéd mindig izgalmas volt. Kiemelten fontosnak tartom azt, hogy a gyerekek felé ezt koruknak és készségeiknek, képességeiknek megfelelő formában és módon közvetítsük. Ebben nagy segítséget nyújt egy játék vagy akár egy bibliai történet szituatív eljátszása. A figyelem felkeltése és fenntartása az egész órára vonatkozik. Lényeges számomra, hogy ne egyhangú, tankönyv szagú ismeretet kapjanak a gyerekek az órák során. |
K. R.: Mi az a többlet, amit a hittan az erkölcstannal szemben biztosít a gyermekek részére? | K. R.: Mi az a többlet, amit a hittan az erkölcstannal szemben biztosít a gyermekek részére? | ||
- | H. N.: Úgy gondolom, a hittan nem pusztán többlet tudást ad a gyermek számára. A hittan az Istent, a Mindent, az élet lényegét kínálja a gyerekeknek. Tulajdonképpen ennek az órának nem a legmegfelelőbb definiálása a hit-tan. Hiszen a hitet nem lehet megtanulni. Fontos az ismeret a hithez, ezt már 6-7. osztályban tudatosítjuk a gyerekekkel. Szükséges, hogy megismerjék a Bibliát, megtanulják a történeteket, és tanuljanak arról kicsoda az Isten. De a hitet azt csak átélni és megélni lehet. Ebben a tekintetben a hittan óra egy magvetés, amely keretein belül az Istenről való tudást és bizonyságot elvetjük a gyerekek szívében annak a reménységnek a tudatában, hogy az Isten a kellő időben szárba szökkenti azt. | + | H. N.: Úgy gondolom, a hittan nem pusztán többlet tudást ad a gyermek számára. A hittan az Istent, a Mindent, az élet lényegét kínálja a gyerekeknek. Tulajdonképpen ennek az órának nem a legmegfelelőbb definiálása a hit-tan. Hiszen a hitet nem lehet megtanulni. Fontos az ismeret a hithez, ezt már 6-7. osztályban tudatosítjuk a gyerekekkel. Szükséges, hogy megismerjék a Bibliát, megtanulják a történeteket, és tanuljanak arról kicsoda az Isten. De a hitet, azt csak átélni és megélni lehet. Ebben a tekintetben a hittan óra egy magvetés, amely keretein belül az Istenről való tudást és bizonyságot elvetjük a gyerekek szívében annak a reménységnek a tudatában, hogy az Isten a kellő időben szárba szökkenti azt. |
K. R.: Van-e hittanoktatás az óvodában? Hogyan lehet a kicsikhez szólni a Biblia nyelvén? | K. R.: Van-e hittanoktatás az óvodában? Hogyan lehet a kicsikhez szólni a Biblia nyelvén? | ||
Sor 166: | Sor 166: | ||
====== Könyvtár ====== | ====== Könyvtár ====== | ||
- | **NEM LESZ ANYAGUNK, ESETLEG A LELTÁROZÁSRÓL…** | + | ===== Leltározás a könyvtárban ===== |
+ | |||
+ | Az új könyvtár átépítési és állomány kialakítási munkálatainak befejezése után alkalmasnak láttam az időt állományunk leltározására. A vírushelyzet miatt jelenleg úgysem látogatható a Szabó Magda Könyvtár és Közösségi Ház, így nyugodtabb körülmények között és gyorsabban be tudtuk fejezni az állományellenőrzési munkát. A jelenleg érvényben lévő könyvtári törvény alapján amúgy is esedékessé vált az időszaki leltározás elvégzése. 2021. január 19-től megkezdődött a dokumentumok egyenkénti adatbázisunkba való behasonlítása. Az állományellenőrzés 7 db dokumentum hiányát mutatta ki, ami nem tekinthető számottevőnek, és a könyvtári szabályzat ezt a hiány mennyiséget még bőven elfogadottnak tartja. | ||
+ | |||
+ | Reméljük, a vírus miatti korlátozások most már hamarosan feloldásra kerülnek, és újra fogadhatjuk könyvtárunk és közösségi házunk látogatóit. Amint módunk és lehetőségünk nyílik rá, szeretnénk megtartani az új könyvtár hivatalos átadó ünnepségét. | ||
+ | |||
+ | **Verró-Vida Nikoletta** intézményvezető | ||
+ | |||
+ | kép | ||
+ | |||
====== Civil ====== | ====== Civil ====== | ||
Sor 426: | Sor 436: | ||
===== Jelentős közlekedési fejlesztések az agglomerációban ===== | ===== Jelentős közlekedési fejlesztések az agglomerációban ===== | ||
- | Felsőpakonyról sokan ingáznak, akár naponta – munkába, iskolába – Budapestre. A felmérések alapján tízből három ember választja a tömegközlekedést, amikor az agglomerációból a fővárosba utazik. A fennmaradó kétharmaduk pedig autóba ül, s nem tudja elkerülni a dugókat. \\ | + | Felsőpakonyról sokan ingáznak, akár naponta – munkába, iskolába – Budapestre. A felmérések alapján tízből három ember választja a tömegközlekedést, amikor az agglomerációból a fővárosba utazik. A fennmaradó kétharmaduk pedig autóba ül, s nem tudja elkerülni a dugókat.\\ |
- | Ebből a csapdahelyzetből javasol kiutat a – társadalmi egyeztetésen lévő – Budapesti Agglomerációs Vasúti Stratégia, amely átfogó hálózatfejlesztési koncepciót ad, s a dugóban álldogálás helyett szabaddá tesz évente 150 milliárd forintnyi munkaórát. Továbbá a rozsdás, ipari vágányok alatt hatalmas kihasználatlan területeket szabadíthat fel, és állíthat a város fejlődésének szolgálatába a Stratégia: minőségi terek, például új P + R & B + R parkolók, minőségi parkok, megszépülő, korszerű vasútállomások létrehozásával. Valamint azzal, hogy sűrűbben járnak majd a vonatok az Önök települései és a főváros között. \\ | + | Ebből a csapdahelyzetből javasol kiutat a – társadalmi egyeztetésen lévő – Budapesti Agglomerációs Vasúti Stratégia, amely átfogó hálózatfejlesztési koncepciót ad, s a dugóban álldogálás helyett szabaddá tesz évente 150 milliárd forintnyi munkaórát. Továbbá a rozsdás, ipari vágányok alatt hatalmas kihasználatlan területeket szabadíthat fel, és állíthat a város fejlődésének szolgálatába a Stratégia: minőségi terek, például új P + R & B + R parkolók, minőségi parkok, megszépülő, korszerű vasútállomások létrehozásával, valamint azzal, hogy sűrűbben járnak majd a vonatok az Önök települései és a főváros között.\\ |
- | S hogy mindezeken túl még mit ad ez az agglomerációban élő polgárok számára? Nemcsak pénzt, hanem időt takaríthat meg az ingázóknak, akik többet lehetnek szeretteikkel, több idő jut pihenésre vagy az otthoni teendőkre. Amikor viszont munkába jönnek, nem kell órákat dugókban tölteniük, könnyen találhatnak helyet autóiknak a P + R & B + R parkolókban. \\ | + | S hogy mindezeken túl még mit ad ez az agglomerációban élő polgárok számára? Nemcsak pénzt, hanem időt takaríthat meg az ingázóknak, akik többet lehetnek szeretteikkel, több idő jut pihenésre vagy az otthoni teendőkre. Amikor viszont munkába jönnek, nem kell órákat dugókban tölteniük, könnyen találhatnak helyet autóiknak a P + R & B + R parkolókban.\\ |
- | Az átfogó hálózatfejlesztési koncepció részleteit a **budapestvasut2040.hu/** oldal mutatja be. Az ott található interaktív térkép segítségével vasútvonalakra lebontva lehet megnézni a tervezett fejlesztést. \\ | + | Az átfogó hálózatfejlesztési koncepció részleteit a **budapestvasut2040.hu/** oldal mutatja be. Az ott található interaktív térkép segítségével vasútvonalakra lebontva lehet megnézni a tervezett fejlesztést.\\ |
A Stratégiát bemutató kisfilm pedig az alábbi oldalon érhető el: **youtube.com/watch?v=RWJTinNx00Y&feature=emb_logo** \\ | A Stratégiát bemutató kisfilm pedig az alábbi oldalon érhető el: **youtube.com/watch?v=RWJTinNx00Y&feature=emb_logo** \\ | ||
A Budapesti Agglomerációs Vasúti Stratégiát február 4-én mutatta be Fürjes Balázs, Budapest és az agglomeráció fejlesztéséért felelős államtitkár, Vitézy Dávid, a kormányzati Budapest Fejlesztési Központ vezérigazgatója és Homolya Róbert, a MÁV elnök-vezérigazgatója. A Stratégiáról társadalmi egyeztetés indult, amely megelőzi a Kormány döntését, így a kérdőív kitöltésével mindenki elmondhatja véleményét, amelyek beépítésére van lehetőség. | A Budapesti Agglomerációs Vasúti Stratégiát február 4-én mutatta be Fürjes Balázs, Budapest és az agglomeráció fejlesztéséért felelős államtitkár, Vitézy Dávid, a kormányzati Budapest Fejlesztési Központ vezérigazgatója és Homolya Róbert, a MÁV elnök-vezérigazgatója. A Stratégiáról társadalmi egyeztetés indult, amely megelőzi a Kormány döntését, így a kérdőív kitöltésével mindenki elmondhatja véleményét, amelyek beépítésére van lehetőség. | ||
Sor 435: | Sor 445: | ||
**A Stratégiáról** | **A Stratégiáról** | ||
- | A Budapesti Agglomerációs Vasúti Stratégia az utóbbi 100 év legnagyobb vasútfejlesztéseit átfogó, a fővárost és agglomerációját érintő elővárosi kötöttpályás közlekedés – a MÁV elővárosi vasútvonalai és a hévvonalak – fejlesztéséről szóló dokumentum. Egy megújult, kibővült hálózaton színvonalas vasúti szolgáltatás jön létre, amely természetes, környezet- és klímabarát választást kínál a városba irányuló és a városon belüli utazás során egyaránt. \\ | + | A Budapesti Agglomerációs Vasúti Stratégia az utóbbi 100 év legnagyobb vasútfejlesztéseit átfogó, a fővárost és agglomerációját érintő elővárosi kötöttpályás közlekedés – a MÁV elővárosi vasútvonalai és a hévvonalak – fejlesztéséről szóló dokumentum. Egy megújult, kibővült hálózaton színvonalas vasúti szolgáltatás jön létre, amely természetes, környezet- és klímabarát választást kínál a városba irányuló és a városon belüli utazás során egyaránt.\\ |
A Stratégia legfőbb célkitűzése az elővárosi kötöttpályás közlekedés versenyképessé tétele. A jövőben nemcsak a mainál gyorsabban és kényelmesebben, hanem egységes bérlettel lehet majd utazni. A vonatok a mainál jóval sűrűbben járnának, a legforgalmasabb, fonódó szakaszokon néhány percenként követnék egymást. A megújult vonalakon legalább 3 metróvonal és számtalan úti cél lenne elérhető átszállás nélkül. | A Stratégia legfőbb célkitűzése az elővárosi kötöttpályás közlekedés versenyképessé tétele. A jövőben nemcsak a mainál gyorsabban és kényelmesebben, hanem egységes bérlettel lehet majd utazni. A vonatok a mainál jóval sűrűbben járnának, a legforgalmasabb, fonódó szakaszokon néhány percenként követnék egymást. A megújult vonalakon legalább 3 metróvonal és számtalan úti cél lenne elérhető átszállás nélkül. | ||
- | **BFK Budapest Fejlesztési Központ Nonprofit Zrt. \\ | + | **BFK Budapest Fejlesztési Központ Nonprofit Zrt.\\ |
Kommunikációs Főigazgatóság tájékoztatója alapján** | Kommunikációs Főigazgatóság tájékoztatója alapján** | ||