Felhasználói eszközök

Eszközök a webhelyen


2016_02_marc

Különbségek

A kiválasztott változat és az aktuális verzió közötti különbségek a következők.

Összehasonlító nézet linkje

Előző változat mindkét oldalon Előző változat
Következő változat
Előző változat
2016_02_marc [2016/03/29 17:37]
bavegh [Köszönetnyílvánítás]
2016_02_marc [2018/05/03 12:00] (aktuális)
Sor 129: Sor 129:
  
 ---- ----
 +
 +===== Újszülöttek:​ =====
 +
 +Major Natasa Fanni 03.02.\\
 +Bodor Natali Tara 03.17.\\
 +Siska Csongor 03.18.\\
 +Bordás Lia Kata 03.20.
  
 ===== Mese, mese mátka ===== ===== Mese, mese mátka =====
Sor 153: Sor 160:
 + fotók + fotók
 </​file>​ </​file>​
 +===== Eszközfejlesztés az óvodában =====
 +
 +Régóta vágyunk ipari mosogatógép beszerzése. A 2016-os év első hónapjában megérkezett óvodánk konyhájára ez a nagyszerű eszköz, melyért köszönet a fenntartónak.\\
 +A háztartási mosogatógépekkel ellentétben pár perc alatt megtörténik egy mosogatási ciklus, mely a beállítástól függően 2 – 6 perc. Energiát, időt spórolhatunk,​ és leginkább áhított jó tulajdonság a fertőtlenítés,​ mely gyermekközegben leginkább elvárható.\\
 +Reményeink szerint sokáig élvezhetjük minden jó tulajdonságát az új eszköznek.\\
 +//Dobosné Kerepeczki Mária//
  
 ---- ----
  
 ====== Iskola ====== ====== Iskola ======
 +
 +===== „Általános iskola időszakában előnyösebb lehet, ha a gyerek a saját lakótelepülésen jár” =====
 +
 +Szatmáry Ildikó, iskolapszichológus véleménye az iskolaválasztásról:​\\
 +Fontos a témában figyelembe venni a gyerek családi helyzetét (csonka család, munkanélküliség,​ egészségügyi helyzet stb.), pszichés állapotát és életkorát. Általános iskola időszakában előnyösebb lehet, ha a gyerek a saját lakótelepülésen jár iskolába (már megszokott szociális környezet, időbeosztás,​ kötelező és szabadidő ritmusa, pszichés védettség érzése). Ebben a fejlődéslélektani korszakban még a stabilitás,​ a biztonság, az otthonosság,​ az otthonhoz közelebbi tartózkodás a fontos, a gyermek még nem annyira önálló. A kognitív képességek fejlesztésének is alapja a megfelelő háttér, védettség,​ ha megszokott közegében van (kultúra, szociális környezet) gyorsabban, hatékonyabban fejlődhet. ​ Általános iskolai életkorban a sok utazással (több mint 20-30 perc csak oda) járó messzi iskolába kerülés esetleges veszélyei:​\\
 +1. Gyökértelenség érzése\\
 +2. Túlzott testi, mentális, pszichés igénybe vétel: napi ritmus felborulása\\
 +3. Szociális kapcsolatok hiánya (pl: barátkozás,​ délutáni foglalkozásokon nem tud maradni\\
 +4. Krízis helyzet esetén támasz hiánya\\
 +5. Túl korai, túl nagy önállóság elvárása.
 +
 +===== „Minden feltétel adott az eredményes munkához” =====
 +
 +**Interjú az általános iskolai beiratkozás kapcsán Matisz Zsolttal, a Felsőpakonyi Herman Ottó Általános Iskola igazgatójával.\\
 +**//**- Közeledik az általános iskolai beíratás ideje. Hány iskolaköteles korú gyermek él Felsőpakonyon?​ Mire számít, közülük hányan iratkoznak be a saját iskolánkba?​** // \\
 +- Minden évben az elsősök beíratása előtt két listából dolgozunk a létszámokat illetően. Az egyiket a tankerülettel,​ a másikat pedig az óvodából szerezzük be. A két adat összevetése során kialakult kép közelít leginkább a valósághoz,​ hiszen az eltérés jelentős. Így van ez most is az előző évekéhez hasonlóan. A különbséget az okozza, hogy az egyik helyen szerepelnek azok a tanulók, akik állandó lakcímmel vagy tartózkodási hellyel a településhez kötődnek, míg a másikban a tényleges felsőpakonyi nagycsoportos ovisok találhatók. A létszám kalkulálása során nem tudjuk pontosan, hogy hány gyermek marad még 1 tanévet az óvodában, s azt sem, hogy hány tanulónak választanak – a szabad iskolaválasztás jogával élve – más iskolát a szülei, esetleg speciális jelleggel. Ezért nehéz minden évben megjósolni,​ az első évfolyamra beírató tanulók számát.\\
 +A jelenlegi létszám alapján az előző években – 7 évre visszamenőleg – többen voltak a beíratás előtt álló gyermekek, mint jelenleg. Azóta minden évben lehetőségünk nyílt 2 osztály indítására. Ez a 2016 szeptemberében induló tanévre nem jelenthető ki biztosan. Természetesen felkészültünk 2 osztály fogadására,​ de ha a létszám alapján 1 osztályt engedélyez a fenntartó, akkor sem lesz semmi gond. Az biztos, hogy mindenképpen biztosítjuk a színvonalas oktatás feltételeit,​ hiszen erős háttérrel rendelkezünk a feladatok ellátásához.\\
 +//**- Miért érdemes a szülőknek a Felsőpakonyi Herman Ottó Általános Iskolát választaniuk leendő elsős gyermekük számára?​** // \\
 +- Mert itt van helyben. Reggel fél 7-től tartunk ügyeletet, délután pedig 17 óráig, de szükség esetén tovább is, ha kérik a szülők. Ezzel sok energiát takarít meg mind gyermek, mind pedig szülő.\\
 +//**- Melyek az iskolánk erősségei?​** // \\
 +- Állandóság,​ melyen leginkább pedagógus közösségünk összetételét értem, s ezzel együtt jár, hogy 15-20 éve együtt dolgozók csapatként képesek együttműködni. Győztes csapaton és nyertes taktikán ne változtass – szokták mondani a sportban. Ez nálunk is igaz. Az állandóság,​ egymás ismerete pozitívan mozgatja a mindennapokat,​ de ez állandó értékeket is jelentenek, melyek közelebb állnak a konzervatív,​ mint az ál liberális értékekhez. S ezeket igyekszünk közvetíteni tanulóink felé. Nem poroszos iskolára kell gondolni, de a gyermekkorban megszerzett emberi értékek meghatározóak. Emellett pozitív, hogy a később érkezett kollégák is jól beilleszkedtek,​ megtalálták azt, amiért itt érdemes dolgozniuk.\\
 +Változásra való képesség, melyen azt értem, hogy a körülöttünk lévő változó világot figyelembe véve végezzük munkánkat, s ha kell, változtatunk. Örömmel vesszük a jóindulatú visszajelzéseket,​ s szem előtt tartjuk a döntéseink során. Ez jelenti azt is, hogy módszertanilag is folyamatosan változunk, fejlődünk,​ s ez már kapcsolódik a következő erősséghez,​ az elhivatottsághoz,​ a gyermekközpontúsághoz,​ mely kollégáimat jellemzi, s még sorolhatnám az ezzel összefüggésben lévő fogalmakat.\\
 +Sok és sokféle programot kínálunk tanulóinknak. Részt vettünk és részt veszünk a Határtalanul programban, hogy tanulóink is láthassák a határon túli magyarlakta vidékeket. \\
 +Kiemelten kezeljük a környezeti nevelést, tanulásmódszertan tantárgyat oktatunk, pályázatokat írunk, részt veszünk fejlesztésekben,​ kiemelten foglalkozunk tehetségekkel,​ lemaradókkal,​ igyekszünk közösségeket létrehozni,​ fenntartani,​ s még sorolhatnám.\\
 +Az úton menni kell! A gyerekek nevelése és oktatása is út, melynek célja (nem végállomása,​ hiszen az iskolai ballagás után nem ér véget) a minél teljesebb, komplexebb személyiség alakítása,​ formálása. Ezt az utat időnként konfliktusok kísérik – mely során akár megkérdőjeleződhetnek módszerek is – de döntéseink megalapozottak,​ s a fejlődés érdekeit szolgálják. Minden döntésünk a gyerekek fejlődését szolgálják.\\
 +//**- Miben kell fejlődni és mit tesznek ennek érdekében?​** // \\
 +- Fejlődni mindig lehet és kell is! Soha nem mondhatjuk azt, hogy már ott vagyunk, hogy megérkeztünk a kitűzött célhoz, s nem tehetjük, hogy nem fejlődünk. Ezért ha kell, napi szinten foglalkozunk a szükséges problémákkal,​ tevékenységeinket rendszeresen felülvizsgáljuk,​ s mindig a javításon,​ a tökéletesítésen dolgozunk. Örömmel mondhatom, hogy kollégáim is tisztában vannak a keletkezett problémák komolyságával,​ s pozitívum, hogy nem öncélúan tevékenykedünk,​ hanem az iskolahasználók számára mindig a legjobb megoldást keressük.\\
 +Szakmailag rendszeres továbbképzéseken vesznek részt pedagógusaink,​ többen a hétévenkénti kötelező 120 óra kétszeresét is teljesítik saját fejlődésük s a rájuk bízott tanulók magasabb szintű oktatása és nevelése érdekében. Az elmúlt 9 hónapban 3 kollégám újabb államvizsgát tett le, közülük 2 fő szakvizsgázott,​ 2 fő pedig jelenleg is továbbtanul. \\
 +Kollégáim elhivatottságát tükrözi, hogy kényszer és utasítás nélkül végzik feladataikat,​ a továbbképzésekre történő jelentkezéseket,​ s végül „szállítják” a végzettséget igazoló tanúsítványokat. \\
 +//- **Milyen eredményeink vannak térségi és országos összehasonlításban?​** // \\
 +- Eredményeink hosszú évek óta jók. Egyszer sem kényszerültünk intézkedési terv megfogalmazására és megvalósítására,​ amely azoknak az iskoláknak a feladata, akik a jogszabály alatti eredményt értek el a kompetenciaméréseken. Minden tanévben elérünk 1-2 országos átlag feletti eredményt, de a városi (nem fővárosi) iskolák átlagát is túlszárnyaljuk általában.\\
 +Tanulmányi és sportversenyeken is megállják tanulóink a helyüket. Jelenleg is eljutott egy tanulónk egy országos szintű versenyig, s ha hozzávesszük,​ hogy a környező iskolák közül a legkisebbek vagyunk, akkor ez bizony kiemelkedő eredmény. De az is kiemelkedő,​ ha sporttagozatos iskolák tanulóit vagy csapatait előzik meg felsőpakonyi diákok a versenyeken.\\
 +//- **Milyen szakkörök,​ tanórán kívüli elfoglaltságok várják a csemetéket az iskolánkban?​** // \\
 +- Szakköreink sokfélék. Népszerűek a sportszakkörök. E tanévtől röplabda szakkör is működik, amely nagy siker. Még újnak mondható a csillagászat,​ melyet szintén szívesen látogatnak tanulóink, nem is szólva a hagyományosan 10, 15 vagy 20 éve működő szakkörökről,​ melyek tantárgyi vagy művészeti jellegűek. Szakköreink:​ matematika, néptánc, ügyes kezek, informatika,​ kölyökatlétika,​ énekkar, képzőművészet,​ történelem,​ angol nyelvi előkészítő,​ német, kézműves, csillagászat,​ tollaslabda,​ röplabda, kosárlabda. Iskolánkban működik a gyáli Kodály Zoltán Zeneiskola kihelyezett tagozata, amely szintén hozzájárul ahhoz, hogy a felsőpakonyiak helyben juthassanak a zenetanulás lehetőségéhez.\\
 +S ez minden szakkörünk és tevékenységünk célja is egyben: a helyi gyerekeket hozzájuttatni a minél lehetőséghez helyi szinten.\\
 +//- **Van-e megfelelő pedagógusi létszám? Minden órára jut szaktanár?​** // \\
 +- Igen. Osztályaink és csoportjaink magasabb száma, s az ezzel járó feladat többlet miatt az utóbbi években emelkedett pedagógusaink létszáma. Minden esetben megfelelő végzettségű és hozzáállású pedagógus dolgozik iskolánkban.\\
 +Jelenleg rendeződni látszik az iskolapszichológusi ellátás is, de sajnos továbbra is hiányzik 1 fő logopédusunk.\\
 +//**- Milyen az iskolánk technikai felszereltsége?​** // \\
 +- Eszközöket tekintve fejlődünk,​ az IKT eszközöket tekintve pedig - az Egyenlő Esélyt Közalapítvány előző évekbeli munkájának,​ valamint szülőknek,​ támogatóknak köszönhetően - jól állunk. Már majdnem minden alsós tanteremben vannak digitális eszközök, remélhetőleg őszre már lesz is mindenhol. A felsős tantermekben pedig minden második tanterem alkalmas digitális oktatásra. A fejlesztések folyamatosak,​ s nagy hiányban nincs részünk.\\
 +- //​**Slágertémák:​ számítástechnika,​ nyelvtanulás,​ tehetséggondozás?​ Hogy áll ezekben az iskolánk?​** // \\
 +- Minden feltétel adott az eredményes munkához. Több informatikai végzettségű kollégával együtt látjuk el az órákat, eszközeink pedig jók, bár ezen a területen sincs soha megállás, folyamatos fejlesztés szükséges. Idegen nyelv terén emelt és normál óraszámú angol között választhatnak a gyerekek felsőben, alsó tagozaton pedig 1. osztálytól ismerkednek a nyelvi környezettel,​ 7. osztályban pedig lehetőség kínálkozik a német nyelv tanulására is.\\
 +Tehetséggondozás terén éppen egy nyertes pályázat megvalósításán dolgoznak kollégáim,​ melyen 1 millió forintot sikerült nyerni. A „Hagyományban élve” elnevezésű projekt megvalósításában sok kollégám vesz részt időt és energiát nem kímélve a gyerekek érdekeit szem előtt tartva. De e projekten kívül is nincs olyan pedagógusunk,​ aki valamilyen szinten (előkészítő,​ felkészítő,​ versenyre felkészítés stb.) ne venne részt tehetséggondozásban. Köszönet valamennyiüknek ezért is.\\
 +- **//Nagy siker az iskolaotthonos oktatás. Indul-e ilyen osztály a következő tanévben elsősöknek?​ // ** \\
 +- Ha igény lesz rá, feltétlenül indítunk ilyen osztályt, hiszen alsó tagozaton sok pozitívum jellemzi.
 +
 +//Kempf Károly Ignác//
 +===== Rendkívüli irodalmi óra =====
 +
 +Március 15-e alkalmából a 4.b osztály rendkívüli irodalom órát tartott az iskola aulájában. Az első helyszín a Pilvax kávéház volt. Ott a lányok tartottak előadást. Nagyon szépen berendeztünk mindent. Ezen a helyszínen sakkozni, vagy reggelizni, esetleg italokat fogyasztani lehetett abban az időben. Még ma is létezik ez a kávéház, sajnos már egy másik épületben. A látogatók sok új dolgot tanulhattak. Utána Landerer és Heckenast nyomdája következett,​ ahol egy több, mint 100 éves írógépet is láthattak az érdeklődők. Volt az írógépek között olyan ami újabb, de olyan is ami nagyon régi. A harmadik helyszín a Nemzeti Múzeum volt. Itt az emberek szép díszes ruhában sétáltak és bárki elszavalhatta velük a Nemzeti dalt.\\
 +Tehát nagyon korabeli és rendhagyó volt az irodalom óránk.\\
 +Remélem, másnak is tetszett!
 +
 +//(Pőcze Máté)\\
 +Köszönettel tartozunk Durkó Éva néninek a korhű öltözékekért,​ Sultisz Miklós bácsinak és Nagyné Pál Tünde néninek a díszletért.//​
 +
 +===== Március 15 az iskolában =====
 +
 +Nemzeti identitásunk egyik legfontosabb ünnepe. A március 15-e már alsó tagozatban bevésődik a gyerekek fejébe, hiszen több történelmi olvasmányban említik. A kisiskolások és a nagyok is átérzik és megértik 1848 jelentőségét. Az aradi vértanúk példát mutatnak önfeláldozásukkal,​ bátorságukkal. Az iskolai műsor során figyelemmel kísérhettük,​ ahogy a szereplők gyertyát gyújtottak a tábornokokért,​ a hősökért. Időrendben visszafelé haladva játszódott le a forradalom. A harangok megszólaltak emlékükre,​ együtt zengték a nemzeti dal refrénjét. A nép nevében megszólalt Petőfi és elhangzott a 12 pont.
 +
 +//Sárossy Szilvia//
 +===== Szépíró verseny =====
 +
 +A 2015-16-os tanévben 2. alkalommal tartottuk meg iskolánkban az SNI-s és BTM-es Szépíró házi versenyt, négy korcsoportnak. A tanulóknak különböző nehézségű,​ és hosszúságú szöveget kellett megadott idő alatt lemásolni. A feladat elvégzéséhez figyelemre, koncentrációra és fegyelemre is szükség van a szép, rendezett íráson kívül. \\
 +Az idei házi verseny nyertesei: Sárosi Zoltán 4.osztály, Szabó István 6.osztály, Koós Dzseni 8.osztály, Cseresznyés Anita 2/a osztály, Farkas Tifani 3/a osztály, Palotai Lili 4/b osztály. Velük március 4-én Vácon a Megyei Szépíró versenyen vettünk részt, ahol mindenki nagyon jól szerepelt. \\
 +Cseresznyés Anita 2/a osztályos tanulónk 2. helyezett lett a megyei versenyen, így ő iskolánkat képviselheti az Országos Szépíró versenyen.
 +
 +//Nagyné P. Tünde\\
 +oligofrén-,​ pszichopedagógus tanár//
 +
 +\\
  
 ===== Tanári pálya... ===== ===== Tanári pálya... =====
Sor 176: Sor 260:
  
 //Viziné Surányi Erika// //Viziné Surányi Erika//
-===== Szépíró verseny ===== 
- 
-A 2015-16-os tanévben 2. alkalommal tartottuk meg iskolánkban az SNI-s és BTM-es Szépíró házi versenyt, négy korcsoportnak. A tanulóknak különböző nehézségű,​ és hosszúságú szöveget kellett megadott idő alatt lemásolni. A feladat elvégzéséhez figyelemre, koncentrációra és fegyelemre is szükség van a szép, rendezett íráson kívül. \\ 
-Az idei házi verseny nyertesei: Sárosi Zoltán 4.osztály, Szabó István 6.osztály, Koós Dzseni 8.osztály, Cseresznyés Anita 2/a osztály, Farkas Tifani 3/a osztály, Palotai Lili 4/b osztály. Velük március 4-én Vácon a Megyei Szépíró versenyen vettünk részt, ahol mindenki nagyon jól szerepelt. \\ 
-Cseresznyés Anita 2/a osztályos tanulónk ​ 2. helyezett lett a megyei versenyen, így ő iskolánkat képviselheti az Országos Szépíró versenyen. 
- 
-//Nagyné P. Tünde\\ 
-oligofrén-,​ pszichopedagógus tanár// 
  
 ===== HIRDETMÉNY ===== ===== HIRDETMÉNY =====
2016_02_marc.1459265878.txt.gz · Utolsó módosítás: 2018/05/03 11:58 (külső szerkesztés)