A kiválasztott változat és az aktuális verzió közötti különbségek a következők.
Előző változat mindkét oldalon Előző változat Következő változat | Előző változat | ||
2016_02_marc [2016/03/29 17:38] bavegh [Óvoda] |
2016_02_marc [2018/05/03 12:00] (aktuális) |
||
---|---|---|---|
Sor 160: | Sor 160: | ||
+ fotók | + fotók | ||
</file> | </file> | ||
+ | ===== Eszközfejlesztés az óvodában ===== | ||
+ | |||
+ | Régóta vágyunk ipari mosogatógép beszerzése. A 2016-os év első hónapjában megérkezett óvodánk konyhájára ez a nagyszerű eszköz, melyért köszönet a fenntartónak.\\ | ||
+ | A háztartási mosogatógépekkel ellentétben pár perc alatt megtörténik egy mosogatási ciklus, mely a beállítástól függően 2 – 6 perc. Energiát, időt spórolhatunk, és leginkább áhított jó tulajdonság a fertőtlenítés, mely gyermekközegben leginkább elvárható.\\ | ||
+ | Reményeink szerint sokáig élvezhetjük minden jó tulajdonságát az új eszköznek.\\ | ||
+ | //Dobosné Kerepeczki Mária// | ||
---- | ---- | ||
====== Iskola ====== | ====== Iskola ====== | ||
+ | |||
+ | ===== „Általános iskola időszakában előnyösebb lehet, ha a gyerek a saját lakótelepülésen jár” ===== | ||
+ | |||
+ | Szatmáry Ildikó, iskolapszichológus véleménye az iskolaválasztásról:\\ | ||
+ | Fontos a témában figyelembe venni a gyerek családi helyzetét (csonka család, munkanélküliség, egészségügyi helyzet stb.), pszichés állapotát és életkorát. Általános iskola időszakában előnyösebb lehet, ha a gyerek a saját lakótelepülésen jár iskolába (már megszokott szociális környezet, időbeosztás, kötelező és szabadidő ritmusa, pszichés védettség érzése). Ebben a fejlődéslélektani korszakban még a stabilitás, a biztonság, az otthonosság, az otthonhoz közelebbi tartózkodás a fontos, a gyermek még nem annyira önálló. A kognitív képességek fejlesztésének is alapja a megfelelő háttér, védettség, ha megszokott közegében van (kultúra, szociális környezet) gyorsabban, hatékonyabban fejlődhet. Általános iskolai életkorban a sok utazással (több mint 20-30 perc csak oda) járó messzi iskolába kerülés esetleges veszélyei:\\ | ||
+ | 1. Gyökértelenség érzése\\ | ||
+ | 2. Túlzott testi, mentális, pszichés igénybe vétel: napi ritmus felborulása\\ | ||
+ | 3. Szociális kapcsolatok hiánya (pl: barátkozás, délutáni foglalkozásokon nem tud maradni\\ | ||
+ | 4. Krízis helyzet esetén támasz hiánya\\ | ||
+ | 5. Túl korai, túl nagy önállóság elvárása. | ||
+ | |||
+ | ===== „Minden feltétel adott az eredményes munkához” ===== | ||
+ | |||
+ | **Interjú az általános iskolai beiratkozás kapcsán Matisz Zsolttal, a Felsőpakonyi Herman Ottó Általános Iskola igazgatójával.\\ | ||
+ | **//**- Közeledik az általános iskolai beíratás ideje. Hány iskolaköteles korú gyermek él Felsőpakonyon? Mire számít, közülük hányan iratkoznak be a saját iskolánkba?** // \\ | ||
+ | - Minden évben az elsősök beíratása előtt két listából dolgozunk a létszámokat illetően. Az egyiket a tankerülettel, a másikat pedig az óvodából szerezzük be. A két adat összevetése során kialakult kép közelít leginkább a valósághoz, hiszen az eltérés jelentős. Így van ez most is az előző évekéhez hasonlóan. A különbséget az okozza, hogy az egyik helyen szerepelnek azok a tanulók, akik állandó lakcímmel vagy tartózkodási hellyel a településhez kötődnek, míg a másikban a tényleges felsőpakonyi nagycsoportos ovisok találhatók. A létszám kalkulálása során nem tudjuk pontosan, hogy hány gyermek marad még 1 tanévet az óvodában, s azt sem, hogy hány tanulónak választanak – a szabad iskolaválasztás jogával élve – más iskolát a szülei, esetleg speciális jelleggel. Ezért nehéz minden évben megjósolni, az első évfolyamra beírató tanulók számát.\\ | ||
+ | A jelenlegi létszám alapján az előző években – 7 évre visszamenőleg – többen voltak a beíratás előtt álló gyermekek, mint jelenleg. Azóta minden évben lehetőségünk nyílt 2 osztály indítására. Ez a 2016 szeptemberében induló tanévre nem jelenthető ki biztosan. Természetesen felkészültünk 2 osztály fogadására, de ha a létszám alapján 1 osztályt engedélyez a fenntartó, akkor sem lesz semmi gond. Az biztos, hogy mindenképpen biztosítjuk a színvonalas oktatás feltételeit, hiszen erős háttérrel rendelkezünk a feladatok ellátásához.\\ | ||
+ | //**- Miért érdemes a szülőknek a Felsőpakonyi Herman Ottó Általános Iskolát választaniuk leendő elsős gyermekük számára?** // \\ | ||
+ | - Mert itt van helyben. Reggel fél 7-től tartunk ügyeletet, délután pedig 17 óráig, de szükség esetén tovább is, ha kérik a szülők. Ezzel sok energiát takarít meg mind gyermek, mind pedig szülő.\\ | ||
+ | //**- Melyek az iskolánk erősségei?** // \\ | ||
+ | - Állandóság, melyen leginkább pedagógus közösségünk összetételét értem, s ezzel együtt jár, hogy 15-20 éve együtt dolgozók csapatként képesek együttműködni. Győztes csapaton és nyertes taktikán ne változtass – szokták mondani a sportban. Ez nálunk is igaz. Az állandóság, egymás ismerete pozitívan mozgatja a mindennapokat, de ez állandó értékeket is jelentenek, melyek közelebb állnak a konzervatív, mint az ál liberális értékekhez. S ezeket igyekszünk közvetíteni tanulóink felé. Nem poroszos iskolára kell gondolni, de a gyermekkorban megszerzett emberi értékek meghatározóak. Emellett pozitív, hogy a később érkezett kollégák is jól beilleszkedtek, megtalálták azt, amiért itt érdemes dolgozniuk.\\ | ||
+ | Változásra való képesség, melyen azt értem, hogy a körülöttünk lévő változó világot figyelembe véve végezzük munkánkat, s ha kell, változtatunk. Örömmel vesszük a jóindulatú visszajelzéseket, s szem előtt tartjuk a döntéseink során. Ez jelenti azt is, hogy módszertanilag is folyamatosan változunk, fejlődünk, s ez már kapcsolódik a következő erősséghez, az elhivatottsághoz, a gyermekközpontúsághoz, mely kollégáimat jellemzi, s még sorolhatnám az ezzel összefüggésben lévő fogalmakat.\\ | ||
+ | Sok és sokféle programot kínálunk tanulóinknak. Részt vettünk és részt veszünk a Határtalanul programban, hogy tanulóink is láthassák a határon túli magyarlakta vidékeket. \\ | ||
+ | Kiemelten kezeljük a környezeti nevelést, tanulásmódszertan tantárgyat oktatunk, pályázatokat írunk, részt veszünk fejlesztésekben, kiemelten foglalkozunk tehetségekkel, lemaradókkal, igyekszünk közösségeket létrehozni, fenntartani, s még sorolhatnám.\\ | ||
+ | Az úton menni kell! A gyerekek nevelése és oktatása is út, melynek célja (nem végállomása, hiszen az iskolai ballagás után nem ér véget) a minél teljesebb, komplexebb személyiség alakítása, formálása. Ezt az utat időnként konfliktusok kísérik – mely során akár megkérdőjeleződhetnek módszerek is – de döntéseink megalapozottak, s a fejlődés érdekeit szolgálják. Minden döntésünk a gyerekek fejlődését szolgálják.\\ | ||
+ | //**- Miben kell fejlődni és mit tesznek ennek érdekében?** // \\ | ||
+ | - Fejlődni mindig lehet és kell is! Soha nem mondhatjuk azt, hogy már ott vagyunk, hogy megérkeztünk a kitűzött célhoz, s nem tehetjük, hogy nem fejlődünk. Ezért ha kell, napi szinten foglalkozunk a szükséges problémákkal, tevékenységeinket rendszeresen felülvizsgáljuk, s mindig a javításon, a tökéletesítésen dolgozunk. Örömmel mondhatom, hogy kollégáim is tisztában vannak a keletkezett problémák komolyságával, s pozitívum, hogy nem öncélúan tevékenykedünk, hanem az iskolahasználók számára mindig a legjobb megoldást keressük.\\ | ||
+ | Szakmailag rendszeres továbbképzéseken vesznek részt pedagógusaink, többen a hétévenkénti kötelező 120 óra kétszeresét is teljesítik saját fejlődésük s a rájuk bízott tanulók magasabb szintű oktatása és nevelése érdekében. Az elmúlt 9 hónapban 3 kollégám újabb államvizsgát tett le, közülük 2 fő szakvizsgázott, 2 fő pedig jelenleg is továbbtanul. \\ | ||
+ | Kollégáim elhivatottságát tükrözi, hogy kényszer és utasítás nélkül végzik feladataikat, a továbbképzésekre történő jelentkezéseket, s végül „szállítják” a végzettséget igazoló tanúsítványokat. \\ | ||
+ | //- **Milyen eredményeink vannak térségi és országos összehasonlításban?** // \\ | ||
+ | - Eredményeink hosszú évek óta jók. Egyszer sem kényszerültünk intézkedési terv megfogalmazására és megvalósítására, amely azoknak az iskoláknak a feladata, akik a jogszabály alatti eredményt értek el a kompetenciaméréseken. Minden tanévben elérünk 1-2 országos átlag feletti eredményt, de a városi (nem fővárosi) iskolák átlagát is túlszárnyaljuk általában.\\ | ||
+ | Tanulmányi és sportversenyeken is megállják tanulóink a helyüket. Jelenleg is eljutott egy tanulónk egy országos szintű versenyig, s ha hozzávesszük, hogy a környező iskolák közül a legkisebbek vagyunk, akkor ez bizony kiemelkedő eredmény. De az is kiemelkedő, ha sporttagozatos iskolák tanulóit vagy csapatait előzik meg felsőpakonyi diákok a versenyeken.\\ | ||
+ | //- **Milyen szakkörök, tanórán kívüli elfoglaltságok várják a csemetéket az iskolánkban?** // \\ | ||
+ | - Szakköreink sokfélék. Népszerűek a sportszakkörök. E tanévtől röplabda szakkör is működik, amely nagy siker. Még újnak mondható a csillagászat, melyet szintén szívesen látogatnak tanulóink, nem is szólva a hagyományosan 10, 15 vagy 20 éve működő szakkörökről, melyek tantárgyi vagy művészeti jellegűek. Szakköreink: matematika, néptánc, ügyes kezek, informatika, kölyökatlétika, énekkar, képzőművészet, történelem, angol nyelvi előkészítő, német, kézműves, csillagászat, tollaslabda, röplabda, kosárlabda. Iskolánkban működik a gyáli Kodály Zoltán Zeneiskola kihelyezett tagozata, amely szintén hozzájárul ahhoz, hogy a felsőpakonyiak helyben juthassanak a zenetanulás lehetőségéhez.\\ | ||
+ | S ez minden szakkörünk és tevékenységünk célja is egyben: a helyi gyerekeket hozzájuttatni a minél lehetőséghez helyi szinten.\\ | ||
+ | //- **Van-e megfelelő pedagógusi létszám? Minden órára jut szaktanár?** // \\ | ||
+ | - Igen. Osztályaink és csoportjaink magasabb száma, s az ezzel járó feladat többlet miatt az utóbbi években emelkedett pedagógusaink létszáma. Minden esetben megfelelő végzettségű és hozzáállású pedagógus dolgozik iskolánkban.\\ | ||
+ | Jelenleg rendeződni látszik az iskolapszichológusi ellátás is, de sajnos továbbra is hiányzik 1 fő logopédusunk.\\ | ||
+ | //**- Milyen az iskolánk technikai felszereltsége?** // \\ | ||
+ | - Eszközöket tekintve fejlődünk, az IKT eszközöket tekintve pedig - az Egyenlő Esélyt Közalapítvány előző évekbeli munkájának, valamint szülőknek, támogatóknak köszönhetően - jól állunk. Már majdnem minden alsós tanteremben vannak digitális eszközök, remélhetőleg őszre már lesz is mindenhol. A felsős tantermekben pedig minden második tanterem alkalmas digitális oktatásra. A fejlesztések folyamatosak, s nagy hiányban nincs részünk.\\ | ||
+ | - //**Slágertémák: számítástechnika, nyelvtanulás, tehetséggondozás? Hogy áll ezekben az iskolánk?** // \\ | ||
+ | - Minden feltétel adott az eredményes munkához. Több informatikai végzettségű kollégával együtt látjuk el az órákat, eszközeink pedig jók, bár ezen a területen sincs soha megállás, folyamatos fejlesztés szükséges. Idegen nyelv terén emelt és normál óraszámú angol között választhatnak a gyerekek felsőben, alsó tagozaton pedig 1. osztálytól ismerkednek a nyelvi környezettel, 7. osztályban pedig lehetőség kínálkozik a német nyelv tanulására is.\\ | ||
+ | Tehetséggondozás terén éppen egy nyertes pályázat megvalósításán dolgoznak kollégáim, melyen 1 millió forintot sikerült nyerni. A „Hagyományban élve” elnevezésű projekt megvalósításában sok kollégám vesz részt időt és energiát nem kímélve a gyerekek érdekeit szem előtt tartva. De e projekten kívül is nincs olyan pedagógusunk, aki valamilyen szinten (előkészítő, felkészítő, versenyre felkészítés stb.) ne venne részt tehetséggondozásban. Köszönet valamennyiüknek ezért is.\\ | ||
+ | - **//Nagy siker az iskolaotthonos oktatás. Indul-e ilyen osztály a következő tanévben elsősöknek? // ** \\ | ||
+ | - Ha igény lesz rá, feltétlenül indítunk ilyen osztályt, hiszen alsó tagozaton sok pozitívum jellemzi. | ||
+ | |||
+ | //Kempf Károly Ignác// | ||
+ | ===== Rendkívüli irodalmi óra ===== | ||
+ | |||
+ | Március 15-e alkalmából a 4.b osztály rendkívüli irodalom órát tartott az iskola aulájában. Az első helyszín a Pilvax kávéház volt. Ott a lányok tartottak előadást. Nagyon szépen berendeztünk mindent. Ezen a helyszínen sakkozni, vagy reggelizni, esetleg italokat fogyasztani lehetett abban az időben. Még ma is létezik ez a kávéház, sajnos már egy másik épületben. A látogatók sok új dolgot tanulhattak. Utána Landerer és Heckenast nyomdája következett, ahol egy több, mint 100 éves írógépet is láthattak az érdeklődők. Volt az írógépek között olyan ami újabb, de olyan is ami nagyon régi. A harmadik helyszín a Nemzeti Múzeum volt. Itt az emberek szép díszes ruhában sétáltak és bárki elszavalhatta velük a Nemzeti dalt.\\ | ||
+ | Tehát nagyon korabeli és rendhagyó volt az irodalom óránk.\\ | ||
+ | Remélem, másnak is tetszett! | ||
+ | |||
+ | //(Pőcze Máté)\\ | ||
+ | Köszönettel tartozunk Durkó Éva néninek a korhű öltözékekért, Sultisz Miklós bácsinak és Nagyné Pál Tünde néninek a díszletért.// | ||
+ | |||
+ | ===== Március 15 az iskolában ===== | ||
+ | |||
+ | Nemzeti identitásunk egyik legfontosabb ünnepe. A március 15-e már alsó tagozatban bevésődik a gyerekek fejébe, hiszen több történelmi olvasmányban említik. A kisiskolások és a nagyok is átérzik és megértik 1848 jelentőségét. Az aradi vértanúk példát mutatnak önfeláldozásukkal, bátorságukkal. Az iskolai műsor során figyelemmel kísérhettük, ahogy a szereplők gyertyát gyújtottak a tábornokokért, a hősökért. Időrendben visszafelé haladva játszódott le a forradalom. A harangok megszólaltak emlékükre, együtt zengték a nemzeti dal refrénjét. A nép nevében megszólalt Petőfi és elhangzott a 12 pont. | ||
+ | |||
+ | //Sárossy Szilvia// | ||
+ | ===== Szépíró verseny ===== | ||
+ | |||
+ | A 2015-16-os tanévben 2. alkalommal tartottuk meg iskolánkban az SNI-s és BTM-es Szépíró házi versenyt, négy korcsoportnak. A tanulóknak különböző nehézségű, és hosszúságú szöveget kellett megadott idő alatt lemásolni. A feladat elvégzéséhez figyelemre, koncentrációra és fegyelemre is szükség van a szép, rendezett íráson kívül. \\ | ||
+ | Az idei házi verseny nyertesei: Sárosi Zoltán 4.osztály, Szabó István 6.osztály, Koós Dzseni 8.osztály, Cseresznyés Anita 2/a osztály, Farkas Tifani 3/a osztály, Palotai Lili 4/b osztály. Velük március 4-én Vácon a Megyei Szépíró versenyen vettünk részt, ahol mindenki nagyon jól szerepelt. \\ | ||
+ | Cseresznyés Anita 2/a osztályos tanulónk 2. helyezett lett a megyei versenyen, így ő iskolánkat képviselheti az Országos Szépíró versenyen. | ||
+ | |||
+ | //Nagyné P. Tünde\\ | ||
+ | oligofrén-, pszichopedagógus tanár// | ||
+ | |||
+ | \\ | ||
===== Tanári pálya... ===== | ===== Tanári pálya... ===== | ||
Sor 183: | Sor 260: | ||
//Viziné Surányi Erika// | //Viziné Surányi Erika// | ||
- | ===== Szépíró verseny ===== | ||
- | |||
- | A 2015-16-os tanévben 2. alkalommal tartottuk meg iskolánkban az SNI-s és BTM-es Szépíró házi versenyt, négy korcsoportnak. A tanulóknak különböző nehézségű, és hosszúságú szöveget kellett megadott idő alatt lemásolni. A feladat elvégzéséhez figyelemre, koncentrációra és fegyelemre is szükség van a szép, rendezett íráson kívül. \\ | ||
- | Az idei házi verseny nyertesei: Sárosi Zoltán 4.osztály, Szabó István 6.osztály, Koós Dzseni 8.osztály, Cseresznyés Anita 2/a osztály, Farkas Tifani 3/a osztály, Palotai Lili 4/b osztály. Velük március 4-én Vácon a Megyei Szépíró versenyen vettünk részt, ahol mindenki nagyon jól szerepelt. \\ | ||
- | Cseresznyés Anita 2/a osztályos tanulónk 2. helyezett lett a megyei versenyen, így ő iskolánkat képviselheti az Országos Szépíró versenyen. | ||
- | |||
- | //Nagyné P. Tünde\\ | ||
- | oligofrén-, pszichopedagógus tanár// | ||
===== HIRDETMÉNY ===== | ===== HIRDETMÉNY ===== |